Minister Finansów Andrzej Domański poinformował, że obowiązkowego KSeF nie będzie w 2024 r., KSeF został odroczony. Dowiedz się zatem, co dalej stanie się z Krajowym Systemem e-Faktur.
Przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia KSeF
19 stycznia 2024 roku miał miejsce niespodziewany zwrot akcji. Tego dnia Ministerstwo Finansów ogłosiło zmianę terminu wejścia w życie KSeF dla wszystkich przedsiębiorców. Dowiedz się co dalej z KSeF i jaki jest możliwy termin jego wprowadzenia.
Co wiadomo na temat przesunięcia terminu wdrożenia obligatoryjnego KSeF?
Ministerstwo Finansów zaprosiło dziennikarzy na briefing prasowy w dniu 19 stycznia 2024 na godzinę 9:45. Zaproszenie wysłano zaledwie dzień wcześniej. Na briefingu wystąpił Minister Finansów Andrzej Domański i szef KAS Marcin Łoboda. Wspólnie odwołali termin obowiązkowego wprowadzenia KSeF.
Padły słowa o tym, że w systemie KSeF występują poważne błędy. Największe obawy są związane z przepustowością systemu. Może to prowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorcy nie będą mogli wystawić faktur, bo Krajowy System e-Faktur nie obsłuży tak wielkiej ilości dokumentów.
Taka sytuacja byłaby szkodliwa zarówno dla przedsiębiorców, którzy nie mogliby właściwie dokumentować obrotu gospodarczego, jak i dla budżetu państwa, bo w grę wchodzą podatki od wystawionych faktur.
Od kiedy system KSeF w SAP będzie obowiązkowy?
Minister Finansów Andrzej Domański zapowiedział, że: „w tym roku obowiązkowego KSeF na pewno nie będzie”. Oznacza to, że KSeF w 2024 roku nadal będzie dobrowolny dla wszystkich podatników. Jest to zgodne z apelami przedsiębiorców, ekspertów księgowych oraz doradców podatkowych, którzy zgłaszali do MF swoje wątpliwości.
Obecnie nie wiadomo od kiedy wszystkie podmioty gospodarcze będą musiały wystawiać e-faktury za pomocą KSeF. Warto zwrócić uwagę na informacje płynące z MF: „Datę podamy na bazie audytu. To nie może być data, która jest dyktowana jakimś widzimisię, polityczną kalkulacją, przesuwaniem. To musi być oparte o to, co wykaże zewnętrzny audyt”.
Dlatego dopiero czas pokaże czy obowiązkowy KSeF będzie funkcjonował od 1 stycznia 2025 roku, czy może w grę będzie wchodzić jeszcze późniejsza data.
Co dalej z odroczonym KSeF dla przedsiębiorców?
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur prędzej czy później stanie się faktem. Resort finansów widzi zarówno potrzebę wprowadzenia, jak i korzyści płynące z obligatoryjnego KSeF.
Dodatkowo w grę wchodzą przepisy unijne. Pakiet ViDA (VAT in Digital Age) opublikowany w grudniu 2022 roku nakłada na państwa członkowskie obowiązek stosowania e-faktur najpóźniej od 2028 roku. Wszystko to w ramach uszczelnienia systemu podatkowego i walki z luką VAT.
Oznacza to, że polskie firmy też będą musiały wystawiać faktury ustrukturyzowane. Z tego względu warto już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany.
Dlaczego nie warto odkładać wprowadzenia KSeF dla SAP w firmie na później?
Przestawienie się na KSeF wymaga czasu. Potrzebne są również środki na wdrożenie w firmie KSeF i zintegrowanie go z obecnie używanym programem finansowo-księgowym. Więc jeśli Twoja organizacja korzysta z systemu SAP oraz zaplanowała w budżecie środki na integrację SAP z KSeF, to nie czekaj do ostatniej chwili.
Dzięki pracom nad wdrożeniem KSeF już dziś, przestawienie się na nowy sposób wystawiania faktur będzie mniej problematyczne. Dodatkowo zyskasz więcej czasu na przeszkolenie pracowników i przejście przez cały proces integracji KSeF z SAP. Umów się na niezobowiązujące spotkanie, a odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązanie.