Ministerstwo Finansów, KSeF, Krajowy System e-Faktur, konsultacje z przedsiębiorcami, zmiany

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje w sprawie KSeF

Problemy z KSeF zgłoszone do Ministerstwa Finansów 

W lutym 2024 roku w Ministerstwie Finansów odbyły się konsultacje dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Sprawdź z jakimi problemami mierzą się przedsiębiorcy, którzy muszą wdrożyć u siebie KSeF i jak można ich uniknąć. 

Jak rozpoznać awarię KSeF

Przepisy przewidują możliwość ogłoszenia awarii KSeF zarówno na stronie BIP Ministerstwa Finansów, jak i w środkach społecznego przekazu w sytuacjach, w których strona BIP będzie niedostępna. Dodatkowo programy używane do komunikacji z KSeF mają dawać informację zwrotną o awarii. 

W trakcie konsultacji KSeF przedsiębiorcy zgłosili zastrzeżenia dotyczące powolnego działania systemu. Przykładowo gdy muszą wysłać kilka tysięcy faktur, a system przetwarza zaledwie kilka faktur na minutę, to nie wiadomo czy można uznać to za awarię i wystawiać faktury w trybie offline. 

Wątpliwości budziła też wydajność systemu. Do tej pory nikt nie testował KSeF na pełną skalę. Co prawda Ministerstwo Finansów zapewniało, że posiada dane o ilości wystawianych faktur z podziałem na dni w roku. Takie informacje są zawarte w plikach JPK. 

Jednak póki nie zacznie działać obowiązkowy KSeF, to nikt nie będzie wiedział jak rozłoży się godzinowo wystawianie e-faktur i czy KSeF wytrzyma takie obciążenie systemu. 

Faktury w trybie offline 

W razie awarii systemu faktury powinny być wystawiane w trybie offline. Po zakończeniu awarii muszą być wprowadzone do KSeF. Czas, w jakim musi być to zrobione, został ustalony na 7 dni roboczych. 

Jednak w przypadku, gdy niedostępność KSeF wynika z problemów leżących po stronie podatnika, jak na przykład brak dostępu do Internetu, czy problemy techniczne ze sprzętem komputerowym, to faktury wystawione w trybie offline trzeba przesłać do KSeF już w następnym dniu roboczym. 

Przedsiębiorcy zgłaszali, że dłuższa awaria KSeF będzie wymagała od nich dodatkowej pracy. Po pierwsze,, wystawienia faktur poza KSeF i dostarczenia ich do kontrahentów poza tym systemem. Po drugie, po zakończeniu awarii wprowadzenia ich w wyznaczonym czasie do systemu, co w wypadku podmiotów wystawiających spore ilości faktur VAT może być dość czasochłonne. 

Na te wątpliwości nie było odpowiedzi ze strony resortu. Przed całkowitym wdrożeniem KSeF trudno prognozować jak często będą zdarzać się awarię i jak długo będą trwać. 

Jednym z rezultatów zgłoszeń przedsiębiorców jest dopuszczenie przez MF zastosowania trybu offline również przy wystawianiu faktur w czasie rzeczywistym. Przykładem może być wystawianie przy kasie w markecie faktury dla przedsiębiorcy. Zasady stosowania takiego trybu mają być jeszcze doprecyzowane. 

Co dalej po konsultacjach w Ministerstwie Finansów? 

Na przełomie kwietnia i maja powinien zostać podany ostateczny termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Póki co wiadomo, że na pewno nie będzie to 2024 rok. 

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zachęcają też do składania uwag do założeń rozwiązań prawnych dotyczących wdrożenia KSeF. Czas na to przewidziano do 19 kwietnia. Wszystko wskazuje, że do końca czerwca MF chce zakończyć proces legislacyjny. 

Czy chcesz uniknąć komplikacji związanych z samodzielną integracją systemu księgowego z KSeF? W tym wypadku warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. 

Jeśli korzystasz z systemu SAP to możemy przygotować dla Ciebie kompleksową integrację SAP z KSeF. Na dedykowanym spotkaniu pokażemy Ci jak wysyłać i odbierać faktury z KSeF. Odpowiemy też na Twoje pytania. Zapraszamy do kontaktu!

ZOBACZ JAK MOŻEMY ZDIGITALIZOWAĆ TWOJĄ FIRMĘ

Spotkajmy się w mediach społecznościowych: