Jak od przysłowiowych ,,kadrowych” HR w Polsce stał się ścieżką do podążania za własną karierą, rozwojem pracowników, zarządzania zasobami ludzkimi i zaczął docierać do wzorców z zachodu? Przez wiele lat w firmach nie było mowy o odpowiednim wykorzystywaniu potencjału pracowników. Na pracę patrzono przez pryzmat pieniądza, a pierwsze działy HR, odpowiedzialne za sprawdzanie kompetencji pracowników pojawiły się dopiero po 1995 roku.
Brak powszechnego dostępu do Internetu
Choć może się to wydawać dość nierealne, to w 1996 roku nie w każdej firmie powszechny był dostęp do Internetu. W firmach często było tylko kilka urządzeń, do których trudno było się dostać — kolejka chętnych była długa. Pracowały na nich osoby, które aktualnie tego najbardziej potrzebowały. Dostęp do know-how był bardzo ograniczony. Pracownicy spotykali się z problemami — jak odpowiednio opracowywać raporty płacowe, a także nie zdawali sobie sprawy, jak ogromną rolę odgrywają systemy premiowe i wartościowanie stanowisk pracy.
Wzrost znaczenia pracownika w firmie
Po roku 2001 następuje przełom — pracodawcy zaczęli zdawać sobie sprawę z wartości, jaką daje firmie pracownik i z faktu, że to on stanowi fundament sukcesu. Pojawiły się pierwsze zespoły zajmujące się human resources – tak doszło do zmiany organizacji pracy w przedsiębiorstwach. Zespoły HR skupiły się na rozwijaniu potencjału pracowników, tak aby odpowiednio wykorzystywać ich umiejętności i talenty. Skoncentrowano się także na opiece nad pracownikami, aby ci odczuwali komfort wykonywanej pracy. Pojawiły się także pierwsze testy i sesje assessment center, które sprawdzają kompetencje nowych kandydatów.
Podział HR
Wówczas dochodziło także do podziału HR na miękki i twardy, gdzie:
– HR miękki — to opieka nad pracownikami; pomoc w podnoszeniu kompetencji, a także opieka i wskazywanie możliwości rozwoju zawodowego.
– HR twardy — to elementy skupiające się na zgodności z prawem pracy i prawem cywilnym, a także na kwestiach administracyjnych.
Choć podział jest dość wyraźnie zarysowany, to warto zaznaczyć, że po roku 2010 w Polsce działy zajmujące się zarządzaniem zasobami ludzkimi, kojarzone są bardziej z miękkim HR, niż twardym.
Droga pełna zmian
HR przez te lata przeszedł długą drogę, pełną pozytywnych zmian. Przez wiele lat debatowano nad tym, czy spolszczony termin human resources — zasoby ludzkie jest odpowiedni. Wówczas podjęto decyzję o korzystaniu z terminu ,,kapitał ludzki”, który miał podkreślać wyjątkowość ludzi jako pracowników, a także pokazywać, że relacja między pracownikiem a pracodawcą uległa zmianie. Teraz jest to relacja oparta o wzajemne korzyści, szacunek i partnerstwo.
Teraźniejszość
Dziś HR opiera się na przemyślanej strategii. Rekrutacje zawierają kilka etapów, np. testy sprawdzające kompetencje pracowników. Działy radzą sobie w firmach z szybkimi zmianami i rozwojem. Świadomość potrzeby zarządzania zasobami ludzkimi wzrosła i obecnie HR stanowi ważny element każdej organizacji, bez względu na skalę prowadzonego biznesu.
Sprawdź, jak możemy wesprzeć twój HR i umów się na bezpłatne niezobowiązujące spotkanie.