kapitał ludzki, HR, human resources, Polska, HR w Polsce, rozwój HR

Od kadrowych do kwalifikowanego zespołu HR

Jak od przysłowiowych ,,kadrowych” HR w Polsce stał się ścieżką do podążania za własną karierą, rozwojem pracowników, zarządzania zasobami ludzkimi i zaczął docierać do wzorców z zachodu? Przez wiele lat w firmach nie było mowy o odpowiednim wykorzystywaniu potencjału pracowników. Na pracę patrzono przez pryzmat pieniądza, a pierwsze działy HR, odpowiedzialne za sprawdzanie kompetencji pracowników pojawiły się dopiero po 1995 roku.

Brak powszechnego dostępu do Internetu

Choć może się to wydawać dość nierealne, to w 1996 roku nie w każdej firmie powszechny był dostęp do Internetu. W firmach często było tylko kilka urządzeń, do których trudno było się dostać — kolejka chętnych była długa. Pracowały na nich osoby, które aktualnie tego najbardziej potrzebowały. Dostęp do know-how był bardzo ograniczony. Pracownicy spotykali się z problemami — jak odpowiednio opracowywać raporty płacowe, a także nie zdawali sobie sprawy, jak ogromną rolę odgrywają systemy premiowe i wartościowanie stanowisk pracy.

Wzrost znaczenia pracownika w firmie

Po roku 2001 następuje przełom — pracodawcy zaczęli zdawać sobie sprawę z wartości, jaką daje firmie pracownik i z faktu, że to on stanowi fundament sukcesu. Pojawiły się pierwsze zespoły zajmujące się human resources – tak doszło do zmiany organizacji pracy w przedsiębiorstwach. Zespoły HR skupiły się na rozwijaniu potencjału pracowników, tak aby odpowiednio wykorzystywać ich umiejętności i talenty. Skoncentrowano się także na opiece nad pracownikami, aby ci odczuwali komfort wykonywanej pracy. Pojawiły się także pierwsze testy i sesje assessment center, które sprawdzają kompetencje nowych kandydatów.

Podział HR

Wówczas dochodziło także do podziału HR na miękki i twardy, gdzie:
– HR miękki —  to opieka nad pracownikami; pomoc w podnoszeniu kompetencji, a także opieka i wskazywanie możliwości rozwoju zawodowego. 

– HR twardy —  to elementy skupiające się na zgodności z prawem pracy i prawem cywilnym, a także na kwestiach administracyjnych. 

Choć podział jest dość wyraźnie zarysowany, to warto zaznaczyć, że po roku 2010 w Polsce działy zajmujące się zarządzaniem zasobami ludzkimi, kojarzone są bardziej z miękkim HR, niż twardym.

Droga pełna zmian

HR przez te lata przeszedł długą drogę, pełną pozytywnych zmian. Przez wiele lat debatowano nad tym, czy spolszczony termin human resourceszasoby ludzkie jest odpowiedni. Wówczas podjęto decyzję o korzystaniu z terminu ,,kapitał ludzki”, który miał podkreślać wyjątkowość ludzi jako pracowników, a także pokazywać, że relacja między pracownikiem a pracodawcą uległa zmianie. Teraz jest to relacja oparta o wzajemne korzyści, szacunek i partnerstwo.

Teraźniejszość

Dziś HR opiera się na przemyślanej strategii. Rekrutacje zawierają kilka etapów, np. testy sprawdzające kompetencje pracowników. Działy radzą sobie w firmach z szybkimi zmianami i rozwojem. Świadomość potrzeby zarządzania zasobami ludzkimi wzrosła i obecnie HR stanowi ważny element każdej organizacji, bez względu na skalę prowadzonego biznesu.

Sprawdź, jak możemy wesprzeć twój HR i umów się na bezpłatne niezobowiązujące spotkanie.

ZOBACZ JAK MOŻEMY ZDIGITALIZOWAĆ TWOJĄ FIRMĘ

Spotkajmy się w mediach społecznościowych: