Istnieją różne formaty podpisów elektronicznych – PAdES, XAdES, CAdES, ASiC.
Tutaj odpowiemy na pytanie, dlaczego to właśnie PAdES jest najlepszy dla e-teczki. Niewiedza przy wyborze oprogramowania do przechowywania akt osobowych w SAP może nas sporo kosztować – niektórzy producenci pomijają tę kwestię, a w konsekwencji takie narzędzie może sprawiać wiele kłopotów podczas użytkowania.
Czym jest i do czego służy PAdES?
PAdES, czyli podpis dla formatu PDF
PAdES (PDF Advanced Electronic Signature) jest formatem podpisu elektronicznego właściwym do podpisywania plików z rozszerzeniem PDF. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2017 r. to właśnie nim powinniśmy podpisywać dokumenty w tym formacie.
Podpis PAdES pełni również funkcję elektronicznego potwierdzenia “za zgodność z oryginałem”. Każdy dokument papierowy powinien zostać podpisany elektronicznie już na etapie skanowania. Tylko wtedy możemy przejść w pełni na akta elektroniczne, a papierowe wersje wydać pracownikom.
Kwalifikowany podpis elektroniczny (a do niego zalicza się PAdES) jest równoważny własnoręcznemu, więc podpiszesz nim praktycznie każdy dokument, który nie wymaga formy aktu notarialnego.
Jak stosować PAdES?
Jak stosować podpis PAdES w praktyce? Odpowiednio wypełniony dokument wystarczy zapisać w formacie PDF. Jeżeli tworzysz dokument w Word, to po zakończeniu edycji, przy zapisywaniu zamień go w PDF, a następnie nanieś podpis za pomocą specjalnego oprogramowania do podpisu elektronicznego. Możesz też zeskanować dokument papierowy bezpośrednio ze skanera do formatu PDF.
Nasza e-Teczka posiada zarówno oprogramowanie do skanowania jak i podpisu elektronicznego w formacie PAdES. Nie musisz szukać na rynku kolejnych narzędzi, aby Twoja e-teczka w SAP działała sprawnie. My dostarczamy wszystkie niezbędne składniki łącznie z oprogramowaniem do podpisu elektronicznego. A najważniejsze jest to, że nasze podpisy nie wygasają.
Dlaczego PAdES?
Jakie są zalety podpisu kwalifikowanego PAdES?
- Jest to format zarówno polski, jak i europejski (eIDAS). Podpis jest honorowany w każdym kraju UE.
- Po jego wykorzystaniu powstaje jeden, integralny dokument, który zawiera zarówno podpisaną treść, jak i sam podpis.
- W pliku pojawia się wizualizacja, która wskazuje na to, że został on odpowiednio podpisany.
- Podpis w formacie PAdES uniemożliwia późniejszą zmianę i modyfikację danych w dokumencie.
- Podpisany plik można otworzyć za pomocą popularnego programu przeznaczonego do otwierania PDF-ów, np. Adobe Reader albo Foxit Reader.
Kwalifikowany podpis elektroniczny PAdES to najprostszy i najpopularniejszy sposób na podpisywania dokumentów zarówno w biznesie, jak i w administracji publicznej.
E-podpis Haergi posiada pełną zgodność z europejskim standardem PAdES potwierdzoną przez niezależny instytut standaryzacyjny (ETSI). Możesz nim podpisać dokumenty bezpośrednio w systemie SAP, jak i te pochodzące ze skanera. Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat e-podpisu? Zapraszamy na naszego bloga!